Per poder entendre i explicar els tipus de dislèxia, previament cal entendre diverses coses. Aquesta classificació, i la majoria de classificacions que avui en dia es plantegen, estan realitzades seguint la teoria de la doble via. Per poder seguir amb el tipus de classificació cal exposar aquesta teoria. És el model que té més pes en el món científic i per tant, en els últims avenços sobre la dislèxia.
Teoria de la doble via: visual o lèxica i fonològica.
Per entendre un text i arribar al nivell més superior cal observar la jerarquia en l'aprenentatge del llenguatge:
El sistema fonològic és l'encarregat de processar diversos elements sonors del llenguatge. Un fonema és la part més petita i la base fonamental del sistema lingüístic.
Per tal que el nen pugui descomposar una paraula i arribar a conèixer-la, i aconsegui identifcar-la, entendre-la, desar-la a la memòria i recuperar-la per utilitzar-la, el sistema fonològic del nen ha de ser capaç de poder descomposar les paraules en les unitats més petites, els fonemes.
La dificultat del llenguatge escrit rau en que per tal d'aprendre'l s'ha de fer d'una manera consceint, i amb una instrucció específica.
S'ha d'aconseguir fer la correspondència grafema-fonema i fer l'associació entre un símbol i un so.
En aquest procés bàsic de la lectura, la descodificació fonològica el dislèctic té una gran dificultat i ho fa de forma molt lenta.
La capacitat per prendre la consciència fonològica, és a dir, capacitat per captar que les paraules estan compostes per unitats més petites, s'adquireix sobre els 4 - 6 anys.
El fet d'haver de descompondre cada vegada la paraula ens permet comprendre la paraula i arribar a interioritzar-la, però per tal d'automatitzar la lectura tal i com la caracterítza la lectura madura intervé una via molt més ràpida una vegada ja s'ha interioritzat aquest aprenentatge mecànic. Aquesta nova via que apareix en acció és la via visual o lèxica, aquesta nova via identifica la representació gràfica de la paraula si és una paraula coneguda. Aquesta ruta es consolida entre els 8 i els 10 anys.
Per tant, per la ruta visual o lèxica es poden llegir correctament en veu alta paraules que algú ens ha ensenyat previament com es pronuncien, però no les paraules desconegudes.
PEr altra banda, la ruta fonològica la utilitzem per tal de llegir paraules regulars i pseudo-paraules.
No puc veure els gràfics
ResponElimina